Wetenschappers leggen verband darm-hersenen met autisme
De samenstellingen die in het spijsverteringssysteem worden geproduceerd zijn verbonden met autistisch-typegedrag in laboratorium proeven, potentieel aantonend dat wat autistische kinderen eten hun hersenenfunctie kan veranderen, concludeerden wetenschappers van de Universiteit van West-Ontario.
Wetenschappers ontdekken nu dat de hersenen en het lichaam elkaar kunnen beïnvloeden, zegt een onderzoeker van Harvard. UWO (The University of Western Ontario) onderzoekers onderzochten de "darm-hersenen" verbinding nadat vele ouders van autistische kinderen significante verbeteringen rapporteerden van het gedrag van hun autistische kinderen toen zij hun dieet wijzigden, door zuivel- en tarweproducten te elimineren.
De onderzoekers waren bijzonder geinteresseerd in één dieetkenmerk dat de autistische kinderen schenen te vertonen. "Heel wat van deze kinderen heeft een eigenaardige hunkering naar hoog-koolhydraatvoedsel dat hun gedrag beïnvloedt," zeiden zij.
"Wij waren geinteresseerd in het vinden van een verband tussen bepaalde samenstellingen geproduceerd door bacteriën in het spijsverteringssysteem - in het bijzonder degene die in vroege kinderjarenbesmettingen voorkomen".
De bacteriën produceren propaanzuur dat naast het bestaan in de darm, algemeen in brood en zuivelproducten wordt gevonden.
Om hun hypothese te testen dat het dieet een rol in het produceren van autistisch gedrag speelt, testten de UWO-wetenschappers de samenstelling op ratten.
"Zij vervielen onmiddellijk in periodes van repetitief gedrag, hyperactiviteit en asociaal gedragingen die gelijkenissen vertonen met vaststelligen die sommige ouders van kinderen met autisme zien. Toen de hersenen van de ratten later werden onderzocht, vertoonden zij ontstekingsprocessen gelijkend op die in de hersenen van autistische kinderen. Het is opmerkelijk dat een eenvoudige samenstelling zoals propaanzuur zulk een dramatische effect op ‘normale dieren’ zou hebben", zei MacFabe.
MacFabe zegt dat zijn onderzoeksteam, en wetenschappers bij de Kingston Universiteit in Ontario en de Universiteit van Harvard, nu onderzoeksstudies uitvoeren die de gevolgen van dieetveranderingen bij de bevolking in het algemeen meten.
Ouders zouden op hun kinderen moeten letten om te bepalen welke voedsel bepaalde reacties veroorzaakt en dit voedsel verwijderen uit het dieet, zegt Dr. Martha Herbert, assistent professor neurology in de Harvard Medical School.
Herbert bepleit sterk een uitgebalanceerd dieet, dat uit alle voedselgroepen bestaat, niet alleen "brood en kaas".
"Als er voedsel is waarvoor het immuunsysteem van een kind gevoelig is, kan dat processen opstarten die de hersenenfunctie kunnen beïnvloeden, en het kan dit op een negatieve manier doen. En als u dit voedsel verwijdert, kan dit het negatieve effect tegenhouden."
Comment door Cornelius op 2 november 2007:
De relatie tussen voeding, de spijsvertering en de hersenen is al geruime tijd terug vastgelegd door de voedingsdeskundige uit Canada Elaine Gottschall. Ze geeft het boek Breaking the Vicious Cycle uit. Door contacten vanuit mijn praktijk voor Klassieke Homeopathie hebben wij van haar het recht gekregen om dit boek voor de nederlandse en belgische markt te vertalen en uit te brengen. Dit is in 2004 gerealiseerd. Het boek ‘Doorbreek de Vicieuze Cirkel’ geeft in goed leesbare hoofdstukken de achtergronden van tal van spijsverteringsproblemen en legt ook in een apart hoofdstuk het verband tussen voeding en Autisme uit. Naast deze wetenschappelijke informatie heeft het boek uit praktische overwegingen een receptengedeelte dat bij de toepassing van Het Specifieke Koolhydraten Dieet goed van pas komt. Zie ook doorbreekdevicieuzecirkel.praktijkinfo.nl